Jatkan vielä reilun viikon takaista juttuani sirkusteltan osista. Tuosta kuvassa näkyvästä näyttämöstä käytetään nimitystä maneesi, joskus myös areena. Siitä ei ole tietoa kuka keksi pyöreän ratsastusmaneesin, mutta Philip Astley otti sen ensimmäisenä ratsastusnäytöstensä areenaksi ja sijoitti ohjelmiinsa myös erilaisia taiteilijoita, esimerkiksi klovneja ja akrobaatteja. Näin syntyi ensimmäinen sirkusnäytös 1768. Parhaimmaksi maneesin halkaisijaksi todettiin 13 metriä ja näin se on tänä päivänäkin. Kuvassa Sirkus Tähti 2020. Sirkusmaneesi on englanniksi Circus Ring, italiaksi ja espanjaksi Pista ja portugaliksi Picadeiro.
Sirkus Finlandian maneesipojat kokoavat podiumia vuonna 2016. Podium on korotettu lava maneesin keskellä. Sen avulla saadaan paremmin varsinkin eturiveissä istuvan yleisön nähtäväksi numerot, jotka suoritetaan matalalla, lattian tasolla. Väliaika on sopiva paikka purkaa tai asentaa podium. Finlandian podiumissa on vielä reunoilla tilaa vaikka hevosen juosta.
Piste on sirkuslaisten usein käyttämä sana, mutta sen merkitys riippuu usein siitä missä maassa se sanotaan. Joidenkin mielestä se on yhtä kuin maneesi ja toisten mielestä se on koroke, joka kiertää maneesia. Kukaan ei ole uskaltanut vielä vannoa minulle kumpaa sanalla Piste tarkoitetaan. Siispä minun mielestäni se on tuo koroke, jonka valaisimia maneesimestari Carlo Jarz tuossa kuvassa korjailee vuonna 2010.
Sirkuksen fasadi on seinärakennelma maneesin reunassa. Sen takaa tai läpi tulevat artistit maneesille esiintymään. Kuva Sirkus Tähden ensi-illasta 2017.
Teatterin esirippu siirretään syrjään näytöksen ajaksi. Sirkuksessa se pysyy suljettuna koko näytöksen ajan ja avataan vain taiteilijoiden maneesille tulon ja poistumisen ajaksi. Tässä on menossa Diorios-ryhmän surmanajonäytös 2012.
Garderobi on esiintyjien lämpiö esiripun takana, Siellä taiteilijat voivat viimeistellä esiintymisasujaan ja suorittaa tarvittavaa lämmittelyä. Siellä myös säilytetään artistien tarvitsemaa rekvisiittaa. Tässä tuokiokuva Sirkus Finlandian garderobista 2012.
.
No comments:
Post a Comment