Tuesday, 30 January 2018
Michael Ferreri, Jonglööri • Juggler
Ensimmäinen kerta, kun sain kuvattua kahdeksan palloa ilmassa. Hän sai ne myös kiinni. Jos oikein laskin, niin tämän jälkeen ilmassa oli myös yhdeksän palloa, mutta se kohta meni ohi kun seurasin tapahtumaa vain suu auki. Hänen numeronsa huipentui täysin pimeässä jongleeraamiseen seitsemällä valaistulla pallolla. Kyseessä on espanjalainen Michael Ferreri (s. 3.7.1996), joka aloitti jongleerauksen 11-vuotiaana. Tällä hetkellä hänellä on hallussaan jo lukuisia maailmanennätyksiä niin nopeudessa kuin pallojen määrissäkin. Nämä kuvat otin 19.1.2018 Monacossa.
.
Sunday, 28 January 2018
Naurettavan hauska El Seppo • Laughable funny El Seppo
El Sepon privaattishow Sirkus Finlandiassa 20.9.2014.
Taikuri El Sepon esiintymisessä on villiä menoa ja vaarallisia tilanteita. Osa tempuista menee aina pieleen niin tyylikkäästi, että on pakko nauraa. Mutta kyllä hän hallitsee hommat totisenakin. Ja onhan Seppo esiintynyt juontajanakin paljon, esimerkiksi Sirkus Finlandiassa juontajana ja taikurina 1983–1986. Ainakin vuodenvaihteen 86–87 hän taikoi vielä Finlandian Joulusirkuksessa Sally Albatross -laivalla. Televisioesiintymisiäkin oli aikoinaan paljon. El Seppo eli Seppo Puolakka on syntynyt 1941, mutta ikä ei haittaa esiintymisvauhtia. Alla pari kuvaa, jotka Seppo lähetti nykyhahmoistaan.
Tässä alla vielä mielenkiintoinen kuva suomalaiseen sirkushistoriaan vahvasti vaikuttaneista henkilöistä. Kuva on otettu Kouvolan Taikapäivillä 1985. Vasemmalta Jukka Santanen, Solmu Mäkelä, Leksa Knuutinen, Seppo Puolakka, Carl-Gustaf Jernström ja Osmo Jokinen.
Kommentit:
Seppo on sellainen kaima, jonka energiaa, menoa ja verbaalista komediaa on aina saanut ihailla!
Klovni Sebastian
.
Friday, 26 January 2018
Tivoli Lahden Alatorilla
Tässä valokuva Lahden Alatorilta joskus kauan sitten. Tivolissa näyttää olevan paljon väkeä. Yksi tivolin vetonauloista oli sirkus, jonka isosta teltasta näkyy osa oikeassa reunassa. Kaikissa tuon ajan tivoleissa pelihallien, ampumaratojen ja ajolaitteiden lisäksi oli myös isompi tai pienempi sirkus-teltta. Jos kuva tuntuu yhtään tutulta, kertokaa milloin se on otettu ja kenen tivoli on kyseessä.
Kommentit:
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• Kyseessä Suomen Tivoli, kuvausaika vuosi 1929->
Vasemmalla tivolikentän keskellä näkyy vuonna 1929 "lentokonein" uudistettu "Messukaruselli". Kun tuo tivolikenttä vaikuttaisi vielä olevan tiukasti rajattu/aidattu on valistunut arvaus että kuvasajankohta on vuoden 1931 jälkeen.
Tommi/Helsingin kaupunginmuseo
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
Arvioisin kuvan olevan ennen 1928
Raidallisen teltan paikkeille rakennettiin huoltoasema/linja-autoasema 1930. Lisäksi taustan horisontissa pitäisi näkyä 1928 valmistuneita radiomastoja. Niiden näkyminen tosin tässä kuvassa ei ole ihan varmaa.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
.
Wednesday, 24 January 2018
42eme Festival International du Cirque de Monte-Carlo
Prinsessa Stéphanie ja/tai Ruhtinas Albert II ovat aina mukana sirkusnäytöksissä.
Monaco on aivan ihana paikka. Se on turistille ystävällinen, turvallinen ja erittäin palveluhenkinen maa. Vuonna 1974 valtion päämies Ruhtinas Rainier III perusti festivaalin lempiharrastukselleen sirkukselle. Nyt Monte Carlon 42. Kansainväliset Sirkusfestivaalit saatiin jo niin pitkälle, että tämän vuoden palkitut artistit ovat selvillä. Tässä lista pääpalkintojen saajista:
KULTAINEN KLOVNI
Troupe acrobatique de Shanghai (équilibristes)
Merrylu & Jozsef Richter
HOPEINEN KLOVNI
Prosvirnin
Duo Stauberti
Duo Ballance
PRONSSINEN KLOVNI
Duo 2-Zen-O
Troupe acrobatique de la Mongolie Intérieure - Monocycles
Troupe Vavilov
Michael Ferreri
Troupe The Heroes
Jozsef & Merrylu Richterin Pas de deux oli kunnianosoitus 250-vuotiselle sirkukselle.
Artistit olivat todella korkeatasoisia. Monacon festivaaleilla näkee aina monta maailman parasta sirkustaiteilijaa. Moitteen sijaakin on. Omasta mielestäni on vähän ontuvaa, että kansainvälisessä tapahtumassa puhutaan vain ranskaa. Kun näytös kestää väliaikoineen jopa 4–5 tuntia ja juontaja puhuu ylipitkiä löpinöitä vain ranskaksi, tulee muita kieliä käyttävälle kyllä aika pitkäksi. Toinen ongelmakohta on pitkät pimeät jaksot numeroiden välissä. Todellinen black out pilaa aina tunnelman. Tiedän, että näytöksen harjoituksiin ei ole liiemmälti aikaa, mutta niitä numeroiden välejä voisi alkaa suunnitella jo nyt.
Shanghain akrobaattiryhmä suoritti mahtavan numeronsa kuin kone.
Sirkusfestivaali loppuu vasta 28. tammikuuta. Helmikuun alussa 3.–4.2. vietetään samassa paikassa New Generation -tapahtumaa jo seitsemättä kertaa. Silloin nuoret nousevat sirkustähdet kilpailevat keskenään samalla kansainvälisellä maneesilla kuin aikuisten festivaalitkin.
.
Monday, 22 January 2018
2002 • Nuorison Sirkusfestarit • Youth Circus Festivals
Vuonna 2002 juhlittiin Sirkuksen Suomeen tulon 200-vuotisjuhlia. Yksi juhlavuoden tapahtumista Turussa oli Suomen Nuorisosirkusliiton järjestämät sirkusfestarit. Ne pidettiin toukokuun toisella viikolla ja kestivät neljä päivää. Paikka oli Caribia-halli. Festivaali oli osa Yhtä Sirkusta! -tapahtumasarjaa.
Turussa oli järjestetty sirkusfestarit kerran aikaisemminkin eli vuonna 1996 ja silloin järjestelyistä vastasi Turun Taiteen ja Viestinnän Oppilaitoksen eli TUTVO:n ensimmäinen vuosikurssi. Paikkana oli silloin Kupittaan jäähalli. Nyt oli vuorossa kolmas vuosikurssi ja porukan puheenjohtajana oli Tanja Sjöros. Opettajakunnan ohella opiskelijoiden tukena oli koulusta ohjelmasihteeri Marika Leinonen. Hänellä oli kokemusta myös vuoden 1966 festareista. Festivaalin tunnuksena oli käsillään (tai siivillään) kävelevä Sorsa ja sen oli suunnitellut Mette Ylikorva. Opiskelijoiden muodostama yhdistys on nimeltään Sirkus Sorsa. Nimi juontuu sirkuslaisten ensimmäisestä harjoitussalista, joka sijaitsi Sorsatiellä.
Festareista tehtiin 24-sivuinen esite, johon saatiin sekä sirkuksen juhlavuoden tapahtumasarjan suojelijana toimineen Tasavallan Presidentti Tarja Halosen että Maaherra Heikki Kosken tervehdys. Nuorisosirkusliiton puheenvuoron ohjelmalehteen kirjoitti liiton puheenjohtaja Sirpa Uimonen ja koulun virallisen tervehdyksen Taideakatemian johtaja Risto Hyppönen. Sirkuslaisten vastuuopettajana eli virallisesti Sirkuksen suuntautumisvaihtoehtovastaavana toimi Satu Söyrinki.
Lähde Markku Aulanko
.
Saturday, 20 January 2018
1947 Cirkus Brdr. Schmidt
Tanskalainen Cirkus Brdr. Schmidt vietti 30-vuotisjuhliaan mm. vierailemalla maassamme vuonna 1947. Näytökset annettiin Helsingin Messuhallissa Lasten Päivän nimen alla 10.–21.12.1947 plus 4 ylimääräistä päivää vielä joulun jälkeenkin. Lehti-ilmoituksen perusteella kirkkain tähti oli 9- tai 10-vuotias Yvonne Otto, maailman nuorin taikuri, josta oli puhetta viime vuoden lopulla.
Tässä lista pomoista:
Johtaja Arnold Schmidt
Omistaja Helena Schmidt (toiminut jockeyna Sirkus Ducanderissa)
Kapellimestari Seir-Pedersen
Impressaario Geovanni Otto
Ohjelma:
Captain Bjarns leijonat
Yvonne Otto tanskalainen lapsitähti, maailman nuorin taikuri
4 Miranda hyppylauta-akrobaatit
2 Rivolettis kansainväliset klovnit
3 Risomas jockey-ratsastajat
M:me Betty ja 10 koiraa
Miss Rita nuorallatanssija
A. Schmidt 6 arabialaista hevosta
3 Cresso Brothers akrobaattitrio
Inger & Lilli cowboy-numero
Pepito maneesikoomikko
Kameli & Laama
3 Sveas
Geovanni Otto ajatustenlukija
Björn Vogelbein Revy pyöräilevät karhut
3 Rolling Stars rullaluistinnumero
Tässä vielä uutinen lehdestä (päivämäärä epäselvä):
Sirkusonnettomuus
Kuten lehdessämme kerrottiin, tapahtui keskiviikkona Messuhallissa Sirkus Schmidtin iltanäytöksessä uhkaava onnettomuus trapetsinumeroa esittävien Schmidtin sisarusten suistuessa 6–7 metrin korkeudelta permantoon nilkkasiteen pettäessä. Toinen sisaruksista pääsi onnettomuudesta pikku naarmuilla, kun taas toinen, Inger Schmidt, sai luunmurtuman ja lkaansa ja hänet kuljetettiin Punaisen Ristin sairaalaa. Sairaalasta saamiemme tietojen mukaan voi Inger Schmidt hyvin, mutta joutuu hän murtumansa vuoksi olemaan vuoteessa useita viikkoja.
Thursday, 18 January 2018
2018 • Monte-Carlon esiintyjät • Performers in Monte-Carlo
Festivaalit on aina järjestetty Fontvieillen niemellä Monacossa.
Ruhtinaan palatsi näkyy kerrostalojen takana ja sen takana Monte-Carlo.
Tänään alkaa Monte-Carlon Sirkusfestivaalit Monacossa. Koko kaupunki on yhtä sirkusta aina tammikuun 28. päivään asti. Le 42ème Festival International du Cirque de Monte-Carlo on yksi maailman tunnetuimmista sirkusammattilaisten vuosittaisista kokoontumisista. Nykyään festivaalit järjestetään tammi–helmikuussa. Ensimmäiset festivaalit pidettiin 1974 ruhtinas Rainierin aloitteesta. Tänäänkin näytökseen saapuu myös ruhtinas Albert II ja/tai prinsessa Stephanie.
Festivaalien yksi rakastetuimmista tekijöistä on Alain André eli klovni Petit Gougou,
joka vuosikausia on ollut Monte-Carlon Monsieur Loyal eli sirkusnäytösten juontaja.
Hänellä kerrotaan olevan sormensa pelissä myös taustalla näkyvässä pääsisäänkäynnin fasadissa.
Tässä tämän vuoden artistilista:
- La troupe de jockeys du Cirque National Hongrois presentée par Joseph Richter junior
- Le grand groupe éxotique du Cirque National Hongrois présenté par Joseph et Merrylu Richter
- Sergey Prosvirnin – entree clownesque et reprises
- Les Astronautes - funambules sur sémaphore
- Michael Ferreri - jongleur
- Ballance - main a main
- Saulo Sarmiento - mât aérien
- Evgeniy Komisarenko – avec ses caniches
- Pas de deux équestre - présenté par Joseph et Merrylu Richter
- La Troupe Vavilov – voltiges au sol
- La Troupe Vavilov - sauteurs a la plateforme aérienne
- Leo & Ursula - patins a roulettes
- Huang Yang - equilibriste sur fil mou
- Nicolai Kuntz - trapéziste
- Chu Chuan-Ho – diaboliste
- Troupe Bingo – ballet & féerie aérienne
- Scott et Muriel - magie comique
- Jigalov - clown
- Solo 2 – Zen – O - roue croisee au sol
- Solo 2 – Zen – O – roue croisee aerienne
- Carmen Zander - presentation de tigres
- La Troupe the Heroes - trapèze volant
- Duo Stauberti – perchistes
- Les Saly Brothers - boleadoras
- La troupe acrobatique de Shanghaï - barres russes
- La troupe de jeunes de Nizhny Tagil - sauteurs a la corde
- Duo Markov - perche aerienne
- La troupe acrobatique de la Mongolie Interieure - monocycles
- La troupe acrobatique de Shanghaï - équilibristes
- Duo Miracle - équilibristes contortionnistes
- Les Clowns en Folie
Historian havinaa. Viidensien Sirkusfestivaalien avajaisissa 1978 kuninkaallista loistoa.
Aitiossa vasemmalta: näyttelijä Cary Grant, Ruhtinatar Grace ja Ruhtinas Rainier.
.
Tuesday, 16 January 2018
1918 Wäinö Bergström
Tuo lehti-ilmoitus julkaistiin Kansan Lehdessä 19.3.1918:
OLYMPIA
1-2-3-4-5.
Maailmakuulu salapoliisi Nic Carter,
Murha-arvoitus Grand-teatterissa.
5-osainen rikos- ja seikkailufilmi.
Käärmeihminen Miss Martha.
Taikataiteilija Väinö Bergström esiintyy tällä viikolla.
HUOM.! Elävä pää pöydällä ilman ruumista, puhuu, polttaa tupakkaa, ennustaa y. m. Pöydän aluksen näkee yleisö tyhjänä (illan salaisuus y.m.
Pitkin aikaa on elävissäkuvissa nähty intiaania liikkuvina kuvina, mutta tällä viikolla esiintyy se elävänä ja uhkarohkeana temppuna.
Mullin ja mallin.
Koomillinen.
Mielestäni ilmoituksen asiat on kerrottu vähän sekavasti. Nykytamperelaiset tuntevat Olympian vanhana elokuvateatterina Satakunnankadulla. Sisäänkäynnin yläpuolelle on kiveen hakattu sana Vaudeville. Tampereen Ulkotyöväenyhdistys rakensi talon 1907–1908, jonka se joutui luovuttamaan velkojilleen 1914. Talon osti John Taug ja avasi 1918 talon juhlasalissa elokuvateatterin. Tuo lehti-ilmoitus antaa ymmärtää, että elokuvien lisäksi salissa oli myös elävää ohjelmaa.
Miss Marthaa en tunne, enkä intiaaniakaan, mutta Väinö Bergström on tutumpi. Hän oli Suomen etevin taidevoimistelija, nuorallatanssija, akrobaatti, hanuristi, taikuri . . . . Vuotta myöhemmin hän antoi Tampereella myös Hypnotisti-esityksen. Jo vuonna 1912 Väinö Bergström kiersi Suomea omalla sirkusseurueellaan, joka kantoi nimeä Kansainväliset taide- ja voimavoimistelijat.
Nimellä Veljekset Bergström Väinö esiintyi Herman-veljensä kanssa. Suomen itsenäistymisen jälkeisellä ajalla Bergström nähdään sirkustaiteilijana muiden yrittäjien sirkuksissa.
.
Sunday, 14 January 2018
Surmanajaja • Hell Driver
Tamperelainen Ari Johansson löysi sukunsa vanhasta 1920–1930 -lukujen kuva-albumista erikoisen kuvan äitinsä isästä. Ensimmäisenä tulee mieleen, että siinä on vaari työntänyt päänsä kiertävän tivolin tintamareskin reiästä läpi. Tivolin valokuvaaja on ehkä ottanut kuvan surmanajotynnyrin vieressä. Takaseinän laudoitus menee kuitenkin jotenkin eri horisonttipisteeseen kuin surmanajajan kuva. Onkohan tämä kuva jotenkin manipuloitu? Vai olisiko tuo kuva tehty esimerkiksi kankaalle ja laudoitus vain piirretty siihen noin vinoon? Entä missä ja milloin tämä on kuvattu? Kuka oli kyseisen tivolin surmanajaja?
.
Friday, 12 January 2018
Nuori Aimo Leikas • Young Aimo Leikas
Aimo Ilmari Leikas syntyi Taavi ja Edith Leikkaan kuusi-lapsiseen suurperheeseen 12.5.1947 Haukivuorella (Mikkelin ja Pieksämäen puolivälissä). Nämä kuvat kertovat Aimon artistiuran alusta. Aimo valmistui Mikkelin Ammattikoulussa viilaaja-koneistajaksi 1965. Hän harjoitteli ahkerasti erilaisia sirkusammatteja. Julkisia esiintymisiäkin hänellä oli jo ammattikoulun aikana. Isän traaginen kuolema 52 vuotiaana sydäninfarktiin 1965 ajoi perheen pahaan taloudelliseen ahdinkoon ja Aimokin joutui heti ammattikoulun jälkeen ensimmäisistä tileistään käyttämään huomattavan osan perheen tukemiseen.
Näissä haastavissa oloissa Aimo harjoitteli kaiken satunnaisten pätkätöidensä ulkopuolisen ajan. Hän treenasi aluksi naapuritontille virittelemällään pyykkinarulla, myöhemmin teräsvaijerilla tasapainonumeroita. Suuret illusionumerot eivät vielä olleet mielessä. Tässä tarvittiin todellista taitoa ja hirmuista peräänantamatonta harjoittelua.
Asevelvollisuutensa hän suoritti Savon Prikaatissa Mikkelissä 1967. Esiintymistaitoiselle ja
-haluiselle nuorukaiselle löytyi armeijastakin tilaisuuksia näyttää taitojaan. Aimo sulloutui taustalla näkyvään pieneen laatikkoon ja avustaja lävisti laatikon usealla miekalla.
Kommentit:
Olin Aimon avustaja hirtto ja miekkalaatikossa -70 luvuilla. Ami teki vapaaesitysta tivoli Sariolassa. Olin raakarollena niin hirtto- kahle ja miekkalaatikossa. Avustin myös tasapainoiluohjelmaa teltassa. Kuvia ei ehkä löydy.
Hannu Manninen
.
Wednesday, 10 January 2018
Vuoden logo ja merkki • Logo and sign of the year
Klassisen sirkuksen 250. juhlavuosi näkyy varmasti monessa eri muodossa niin mainonnassa kuin tiedottamisessakin. Erilaiset tunnusmerkit ja logot ovat merkittävä osa tätä markkinointiviestintää. Ensimmäisinä omat viralliset juhlamerkkinsä esittelivät alan suurimmat yhteenlittymät: Euroopan Sirkusyhdistys (European Circus Assocciation ECA) ja Maailman Sirkusliitto (Fédération Mondiale du Cirque FMC). Tuossa ylhäällä näkyy ECA:n teettämä tunnus, jolle veikkaan eniten näkyvyyttä. Merkin on suunnitellut unkarilainen Magyar Cirkusz és Varieté (MaCiVa) eli sama firma, joka parhaillaan pyörittää Budapestin Sirkusfestivaalia ensi sunnuntaihin asti. ECA:n jäsensirkukset saavat liittää tuohon merkkiin omat logonsa, kuten Sirkus Finlandia.
Toinen virallinen merkki on yllä näkyvä Maailman Sirkusliiton julkaisema. "Circus 250®" -logo on saatavana 8 kielellä ja 4 värivaihtoehtona. Tällaisen tunnuksen löytämiseksi järjestettiin viime elokuussa kansainvälinen kilpailu. Ehdotuksia tuli kaikkiaan 123 kpl eri puolilta maailmaa. Kolmen intensiivisen valintakierroksen jälkeen voittajan valitsi 977 äänestävää jäsentä sirkusmaailmasta ja sirkusliitosta. Voittaneen logon on suunnitellut Agus Suryanto Indonesiasta. Merkin käyttö on luvan varaista. Kaikki pyynnöt on lähetettävä sähköpostitse osoitteeseen: info@on-stage-events.eu .
Ja kuten arvata saattaa, jokaisella täytyy olla myös oma 250-merkkinsä. Tässä muutama silmiin sattunut. Ja lisää tulee koko ajan. Ratsastusnäytöksen ympärillehän Philip Astley ensimmäisen sirkusnäytöksensä vuonna 1768 rakensi, joten tuo hevosen kuvaaminen tässä yhteydessä on oikeastaan pakollista.
.
Monday, 8 January 2018
Klassinen sirkus 250 vuotta • Classic Circus 250 years
Sirkustaide on nykyään jakaantunut kahteen eri suuntaan: klassinen sirkus ja nykysirkus. Ensimmäinen klassinen sirkusesitys annettiin huomenna 250 vuotta sitten eli 9.1.1768. Erään tiedon mukaan esitys annettiin Lontoossa klo 15. Klassisen eli perinteisen sirkuksen rinnalle on 1970-luvulta alkaen noussut nykysirkus, joka yhdistelee eri taiteen aloja melko vapaasti. Käytän perinteisestä sirkuksesta nimitystä klassinen koska siinä on mielestäni hieman arvokkaampi sointu. Sivistyssanakirja antaa klassinen-sanalle kolme eri selitystä:
- antiikin kulttuuriin kuuluva, sille ominainen, sitä koskeva.
- yleisesti tunnustettu, pysyväarvoinen.
- perinnäinen, totunnainen, vakiintunut, luonteenomainen.
Esiintyviä taiteilijoita on ollut keskuudessamme historian alusta alkaen. Osa heistä eli kiertolaisen elämää etsien aina uutta yleisöä. Taikurit, klovnit, akrobaatit ja eläintenkouluttajat kiersivät maata yksin tai pienissä ryhmissä. Nuori, 26-vuotias ratsuväen vääpeli Philip Astley (1742–1814) palasi siviiliin ja asettui Lontooseen. Hevosurheilu ja ratsastus oli hyvin suosittua viihdettä noihin aikoihin. Niinpä Astley perusti oman Horse shown. Noihin aikoihin kehittyi erikoinen pyöreä maneesi, jonka Astley otti käyttöönsä. Aluksi se oli kooltaan 62 jalkaa. Monien kokeilujen jälkeen todettiin, että 42 jalkaa eli 13 metriä halkaisijaltaan oleva maneesi sopii parhaiten vauhdikkaisiinkin hevosesityksiin, joissa ratsastaja voi käyttää keskipakoisvoimaa hyväkseen temppuillessaan. Lisäksi Astley palkkasi esiintyviä taiteilijoita täyttämään tauot ratsastusnumeroiden välissä. Näin syntyi ensimmäinen sirkusesitys vuonna 1768. Tosin Astley itse käytti sirkus-nimeä vasta paljon, paljon myöhemmin. Myöhemmin kuin hänen kilpailijansa. Hän käytti Amphitheatre-nimeä. Circus-sanan ottivat ensimmäisenä käyttöönsä hänen kilpailijansa Charles Dibdin ja Charles Hughes vuonna 1782. Myös Hippodrome-nimeä käyttivät jotkut yrittäjät.
Sirkuksen juhlavuoden tapahtumia voit seurata vaikkapa Facebookissa osoitteissa Circus250 ja The Philip Astley Project.
- antiikin kulttuuriin kuuluva, sille ominainen, sitä koskeva.
- yleisesti tunnustettu, pysyväarvoinen.
- perinnäinen, totunnainen, vakiintunut, luonteenomainen.
Esiintyviä taiteilijoita on ollut keskuudessamme historian alusta alkaen. Osa heistä eli kiertolaisen elämää etsien aina uutta yleisöä. Taikurit, klovnit, akrobaatit ja eläintenkouluttajat kiersivät maata yksin tai pienissä ryhmissä. Nuori, 26-vuotias ratsuväen vääpeli Philip Astley (1742–1814) palasi siviiliin ja asettui Lontooseen. Hevosurheilu ja ratsastus oli hyvin suosittua viihdettä noihin aikoihin. Niinpä Astley perusti oman Horse shown. Noihin aikoihin kehittyi erikoinen pyöreä maneesi, jonka Astley otti käyttöönsä. Aluksi se oli kooltaan 62 jalkaa. Monien kokeilujen jälkeen todettiin, että 42 jalkaa eli 13 metriä halkaisijaltaan oleva maneesi sopii parhaiten vauhdikkaisiinkin hevosesityksiin, joissa ratsastaja voi käyttää keskipakoisvoimaa hyväkseen temppuillessaan. Lisäksi Astley palkkasi esiintyviä taiteilijoita täyttämään tauot ratsastusnumeroiden välissä. Näin syntyi ensimmäinen sirkusesitys vuonna 1768. Tosin Astley itse käytti sirkus-nimeä vasta paljon, paljon myöhemmin. Myöhemmin kuin hänen kilpailijansa. Hän käytti Amphitheatre-nimeä. Circus-sanan ottivat ensimmäisenä käyttöönsä hänen kilpailijansa Charles Dibdin ja Charles Hughes vuonna 1782. Myös Hippodrome-nimeä käyttivät jotkut yrittäjät.
Sirkuksen juhlavuoden tapahtumia voit seurata vaikkapa Facebookissa osoitteissa Circus250 ja The Philip Astley Project.
.
Saturday, 6 January 2018
2002 Sirkustapahtumat Suomessa • Circus Events in Finland
Vuonna 2002 juhlittiin Sirkuksen Suomeen tulon 200-vuotisjuhlia. Markku Aulanko oli ehdottanut kolmisen vuotta aikaisemmin, että perustetaan Turkuun sirkusmuseo niin, että sen yhteydessä voitaisiin juhlia sirkuksen Suomeen tulon 200-vuotisjuhlia. Turun museotoimen johtaja Juhani Kostet ilmoitti, että omaa museota on ehkä turha haikailla, mutta järjestetään ainakin kunnon näyttely. Näyttelypaikaksi tuli Turun Linna ja ajankohdaksi 26.4.2002–31.1.2003.
Kun Wäinö Aaltosen museokin lähti mukaan ottamalla kesän 2002 ajaksi Friedländerin sirkusjulisteita Solmu Mäkelän kokoelmista, syntyi ajatus siitä, että yritetään saada mahdollisimman moni sirkusaiheinen tapahtuma Turkuun vuonna 2002 ja kytketään ne juhlavuoteen yhteisen otsikon alle. Yhteiseksi nimittäjäksi tuli Yhtä Sirkusta!
Tässä tiivistelmä juhlavuoden tapahtumista Turku-vinkkelistä:
16.–23.3.2002 Lasten ja nuorten kulttuuriviikko sirkusteemalla.
15.4.2002 Sirkuspostimerkki ilmestyi. Merkissä kolmen hevosen hevosnumero ja niiden yllä trapetsitaiteilija.
26.4.2002–31.1.2003 Sirkusmuistoja-näyttely Turun Linnassa. Näyttely toteutettiin yhteistyössä Pietarin Sirkusmuseon ja Ruotsin sirkusakatemian kanssa. Näyttelyn yhteydessä tehtiin kolmikielinen julkaisu Yhtä Sirkusta – Muistoja sirkuksesta.
9.–12.5.2002 Suomen Nuorisosirkusliiton sirkusfestarit. Käytännön järjestelyistä vastasi Turun taideakatemia sirkusopiskelijoiden yhdistys eli Sirkus Sorsa.
14.6.–25.8.2002 Hampurilaisen Friedländerin sirkusaiheisia julisteita Solmu Mäkelän kokoelmista Wäinö Aaltosen museossa.
26.6.–1.9.2002 Sirkusaiheisia postikortteja Björn Gammalsin kokoelmista Turun taideakatemian Köysiratagalleriassa. Näyttelyn yhteydessä tehtiin oheisjulkaisu Pallot hallussa. Näyttelyssä oli myös Soile Laasosen sirkusaiheisia valokuvia.
24.7.–1.9.2002 Noin 15 metrin mittainen sirkusaiheinen mosaiikkityö Aboa Vetus & Ars Nova museon muurissa.
13.8.–1.9.2002 Kuvataiteilija Jarkko Peltosen sirkusaiheisia maalauksia Galleria Reginassa.
19.8.–14.9.2002 Sirkuskirjojen näyttely Turun pääkirjastossa. Kirjojen lisäksi esillä sirkusaiheisia valokuvia ja maalauksia. Kirjastossa järjestettiin myös luentosarja, missä puhujina olivat taikuri Iiro Seppänen, toimittaja-kirjailija Maarit Niiniluoto ja professori Sven Hirn.
15.–20.9.2002 Sirkusmarionetit. Pietarilainen nukketaiteilija Viktor Antonov vieraili Turussa opettamassa nukketeatterilinjan opiskelijoita ja esiintyi samalla itse useita kertoja. Viktorin kaikki nuket ovat sirkustaiteilijoita ja tekivät temppuja.
24.–28.9.2002 Turun sinfoniaorkesterin sirkuskonsertit. Konsertit johti Dimitri Slobodeniuk ja konserteissa esiintyivät sirkustaiteilijat Antti ja Ninni.
27.10.2002 Sirkusperhe Jernström sai Taiteen valtionpalkinnon Helsingissä. Palkinnon ojensi kulttuuriministeri Kaarina Dromberg.
7.–24.11.2002 Martin koulun oppilaiden tekemiä sirkuskuvia esillä Brinkkalan talossa.
11.–22.12.2002 Turun Joulusirkus Turun Ruotsalaisessa teatterissa. Minna Karesluodon ohjaaman esityksen nimi oli Sirkusmatka Jouluun! Siinä temppuilivat sirkuslinjan 3. vuosikurssin opiskelijat.
Juhlavuoden kunniaksi ilmestyi myös Sirkus- ja Varieteetaiteen ystävät ry CiVa:n julkaiseman CiVa-uutiset –lehden juhlanumero. Se oli samalla toistaiseksi viimeinen lehden numero. Kansikuvassa oli yhdeksi juhlavuoden tunnukseksi muodostunut kuva Tramp-klovnista. Kuva on tekstiilityöstä, jonka on tehnyt Elisa Lahdenperä. Kuvasta tehtiin myös postikortti. Juhlanumerossa eri kirjoittajat kuvaavat Turussa toteutettuja projekteja. Kannen sisäsivulla Tasavallan Presidentti Tarja Halosen tervehdys juhlavuoden tapahtumille. Artikkeleita lehteen kirjoittivat Salme Kotivuori, Tanja Sjöros, Antti Kulmala, Johanna Harju ja Markku Aulanko. Myös Turun kaupungin henkilöstölehti turun pualest käytti kannessaan Yhtä Sirkusta-temaa. Sisällä lehdessä oli Tuija Alihaanperän kirjoittama aukeaman artikkeli, missä esiteltiin juhlavuoden tapahtumia.
Lähde: Markku Aulanko
.
Thursday, 4 January 2018
2002–2003 Yhtä sirkusta -näyttely • Exhibition
Vuonna 2002 juhlittiin Sirkuksen Suomeen tulon 200-vuotisjuhlia. Tulihan ensimmäinen sirkusseurue Turkuun vuonna 1802. Kyseessä oli Jean Lustrén taitoratsastajaseurue. Suomi oli 1800-luvun alussa usein suurten sirkusseurueiden läpikulkumaa, kun ne kulkivat Skandinaviasta Pietariin tai päinvastoin.
Kutsu avajaisiin. Nostalgisia ajatuksia herättänyt näyttelyjuliste oli Turun katukuvassa nähtävillä useita viikkoja.
Juhlavuonna järjestettiin monia tapahtumia, jotka painottuivat Turkuun. Päätapahtuma oli Turun Linnassa järjestetty näyttely Yhtä Sirkusta - muistoja sirkuksesta!. Sirkusväen keskuudessa nimi herätti ensin vähän ihmetystä, onhan sanonnalla Yhtä Sirkusta tarkoitettu usein jonkinlaista sekamelskaa. Hyvin nimi kuitenkin toimi.
Pihalla oli näyttelyvieraita vastassa jonglööritemppuja tekevä Sari Seppälä.
Pihalla esiintyi myös laulava posetiivari Matti Pasanen.
Näyttely toteutettiin yhteistyössä Pietarin sirkusmuseon ja Ruotsin sirkusakatemian kanssa. Näyttely oli Turun Linnan päänäyttely kyseisenä vuonna ja kesti lähes vuoden. Näyttelyn yhteydessä julkaistiin 134-sivuinen Yhtä Sirkusta-niminen oheisjulkaisu. Siihen kirjoittivat tekstejä Juhani Kostet, Sven Hirn, Markku Aulanko, Anu Korhonen, Lotta Mattila, Jouko Mattila, Eeva-Kaarina Holopainen, Johan Vinberg, N.G.Kuznetsova ja L.V.Smirnova. Näyttelyjulkaisussa oli kaikki tekstit kolmella kielellä, suomeksi, ruotsiksi ja venäjäksi.
Avajaistilaisuuden juontajana toimi Markku Aulanko (vas.), vieraat toivotti tervetulleeksi
Maakuntamuseon johtaja Juhani Kostet ja avajaispuheen piti professori Sven Hirn.
Näyttelyn rakensi Turun Maakuntamuseon tutkija Salme Kotivuori apunaan Niina Lepovuori. Näyttelyn yhteydessä tehtiin myös postikortteja Turun Maakuntamuseon kokoelmissa olevista vanhoista sirkusjulisteista.
Avajaisissa temppuili myös taikuri Markku Purho Kouvolasta.
Ylihuomenna lisää tarinaa tämän juhlavuoden 2002 tapahtumista.
Lähde: Markku Aulanko
.
Tuesday, 2 January 2018
2017 • Enscheden voittajat • Enschede winners
Enscheden Sirkusfestivaalien 2017 parhaimmat esiintyjät on palkittu. The Golden Artist Special Prize luovutettiin venäläiselle Novruzov Brothers'lle koomisesta akrobatia-numerosta. Yleisö äänesti suosikikseen kuitenkin The Diorios surmanajoryhmän Brasiliasta. Lupaavimmaksi sirkus-lahjakkuudeksi jury arvioi suomalaisen antipodistin Pipsa Ilpalan ja hänelle annettiin Talent Prize.
Novruzov Brothers, The Golden Artist Special Prize 2017.
Diorios, Yleisön suosikki 2017.
Pipsa Ilpala, Talent Prize 2017.
Tämän 22. Festivaalin kävijämäärät olivat pettymys. Parhaimmillaan kävijämäärä Enschedessä on ollut 30 000. Nyt se jäi 10 000:een samoin kuin edellisvuotena. Yleisö kuitenkin piti näkemästään, katsokaa vaikka täältä. Pääsylippujen hinnat olivat kohtuulliset. Syitä täytyy siis etsiä muualta. Ainakin netissä festivaalin tiedotus ei ollut kovin toimivaa ja loisteliasta. Pitäisikö markkinointiviestintä olla ärhäkkäämpää? Voisiko kunnon mainonnan aloittaa vähän aiemmin? No joo – eihän siihen tarvita muuta kuin rahaa!
.
Subscribe to:
Posts (Atom)