Friday, 30 June 2017
1917 Kahvit tiikerin kanssa • Coffee with tiger
Tämä ilmoitus oli Tampereen Sanomissa 14.8.1917 eli melkein sata vuotta sitten. Tampere oli silloin pikkukaupunki. Lehti-ilmoitukseen riitti, kun kerrottiin mihin aikaan näytös pidetään. Sirkuksen nimi ei ollut niin tärkeä ja kaikkihan sen tiesivät missä heidän telttansa on. Minua kyllä kiinnostaisi tietää kenen sirkus tässä ilmoittelee. Tekstistä ei oikein voi arvaillakaan. Tampereen Kauppahallissa on kyllä Nygrenin kalakauppa, mutta se taitaa olla liian kaukaa haettu vihje.
Melkein vuosi aiemmin Pispalan Työväentalon tontilla vieraili Suuri Eläintieteellinen Sirkus ja he käyttivät samaa kikkaa. Yksi henkilö oli ilmoittanut varmasti menevänsä häkkiin leijonan kesyttäjän kanssa juomaan kahvit. Voisiko olla sama sirkus?
.
Wednesday, 28 June 2017
2017 Borko Clown
Onkohan se niin, että Borko Klovni tekee suurimman osan Sirkus Caliban näytöksestä, kuten viime vuonnakin? Melkein kaikki Borkon numerot olivat kuitenkin uusia. Sirkustaiteilijoissa arvostan korkealle sijalle klovnit. Hyvän klovnin täytyy joten kuten hallita lähes kaikki nekin taidot, mitä sirkuksen muut artistit omissa numeroissaan esittävät. Ei tietenkään täydellisesti, mutta perusteet ainakin. Pelkkä klovnimaskin tekeminen ei tee esiintyjästä klovnia. Mitä useampia sirkustaitoja klovni hallitsee, sen parempi.
Olen nyt parina vuotena seurannut Borkoa ja nostan hattua hyvälle ammattitaidolle. Kyllä hänen seurassaan viihtyy. Artistille, joka pystyy hoitamaan noin ison osan näytöksestä, löytyy aina töitä sirkuksesta. Tosin kaikki näkemäni numerot on esitetty intiimissä pikkusirkuksessa jossa yleisö on melkein ihossa kiinni. Samat numerot eivät takuulla toimi yhtä hyvin suuremmalla maneesilla tuhannen katsojan ympäröimänä.
Bulgarialainen Boris Mitov (s. 28.4.1972) esiintyy Suomessa Borko Klovni -nimellä. Netistä löytyy hänelle myös taiteilijanimet Borko Parvanov ja Borko & Veni.
.
Monday, 26 June 2017
1920 Akropaatti seurue Arkadia
Akropaatti seurue Arkadia saapui Tampereelle 16.10.1920 ja asettui nykyisen Hämeenpuiston varrelle. Vierailun aikana nimikin muuttui Sirkus Arkadiaksi. Tampereella viivyttiin tasan viikko. Sirkus Arkadian omisti Oskar Hildén (1886–1937) 1920-luvulla. Lehti-ilmoituksissa ei kovin monisanaisesti kerrottu ohjelmasta. Näytöksen sisältö selvisi pitkin kaupunkia jaetuissa julisteissa,
.
Saturday, 24 June 2017
Juhannustulilla • Midsummer Fires
Juhannus on juhlittu ja kokot poltettu, ehkä vähän muutakin. Juhannustulia ei tallentunut kameraani tänä vuonna, mutta tässä on Emmanuel Wayoga Mapipo Keniasta. Mapipo aloitti Sirkus Tähdessä keväällä, mutta on tällä hetkellä Italian lämmössä. Kuva tosin kummittelee vielä Tähden nettisivuilla. Mapipo teki tulella kaikenlaista limbo-tanssista tulennielemiseen.
Muuten – vain 184 päivää Jouluun!!!
.
Thursday, 22 June 2017
1891 Sirkus Scipione Ciniselli
Pietarin Sirkus eli Bolshoi Saint-Petersburg State Circus oli ensimmäinen kivinen sirkusrakennus Venäjällä. Se avattiin 26.12.1877. Pääsuunnittelijana ja sirkuksen perustajana oli italialainen Gaetano Ciniselli, joka oli sirkuslegenda jo eläessään. Cinisellin suku toimi sirkuksessa pitkään. He tekivät myös sirkuskiertueita Pietarin pysyessä pääpaikkana. Suomeen tehtiin useita vierailuja. Tämä ilmoitus on Päivälehdestä 31.5.1891. Caetanon poika Scipione Ciniselli saapui Helsinkiin junalla. Tarkoitus oli jatkaa Helsingin näytösten jälkeen Tallinnaan, mutta siellä tuli viivästyksiä tilapäisen sirkusrakennuksen valmistumisessa. Helsingissä viivyttiin sunniteltua pidempään. Yleisön mielenkiinto laantui. Piti keksiä jotain uutta. Muutama päivä tuon ilmoituksen jälkeen ensimmäiseksi Pohjoismaissa Siltasaaren maneesissa esitettiin 5.6. vesipantomiimi. Se oli todellinen uutuus klassisessa sirkuksessa. Koko maneesi täytettiin vedellä. Scipione Ciniselli keksi toisenkin mainoskikan. Jättikokoiset paperijulisteet, jollaisia ei aikaisemmin oltu nähty, levitettiin kaupungille. Niiden koko oli 150 x 100 cm ja ne painettiin Hufvudstadsbladetin kirjapainossa.
.
Tuesday, 20 June 2017
2017 Lauri Koskinen
Sirkus Tähden suomalaistähti tänä vuonna on Lauri Koskinen. Siviilissäkin iloisen ja avoimen mielikuvan antava taikuri, akrobaatti ja jonglööri. Tarvittaessa häneltä käy juontajankin tehtävät, kuten todettiin Tähden poiketessa Orivedellä. Karismaakin on jo kertynyt useilta esiintymismatkoilta ulkomailla. Turkulaissyntyinen 31-vuotias Lauri on sirkusalan ammattilainen. Nuoresta iästään huolimatta hänellä on 19 vuoden kokemus myös opettamisesta. Oppia on itse haettu Ruotsista ja Ukrainasta. Nyt nimi löytyy myös Guinnessin ennätysten kirjasta.
Lauri Koskinen tekee hengästyttävän monipuolisen jonglööriesityksen Sirkus Tähdessä. Keilat, pallot, renkaat, vanteet ja kahvakuulat lentävät ilmassa erilaisissa liikesarjoissa varmoin ottein. Sama homma käy myös kirahvipyörää polkiessa tai tikkaiden huipulla seisten. Ja välillä heitetään homma nurinpäin eli pyörä tai tikkaat sojottavat otsalla tasapainossa ja kädet käyvät silmää nopeammin esineitä heitellessä. Mukavan jännittävää katseltavaa. Mielestäni ehkä kuitenkin liian monipuolista yhdellä kertaa kaikkea tajuttavaksi. Minä en tahtonut pysyä mukana, mutta minähän olen hämäläinen.
.
Sunday, 18 June 2017
1896 Sirkus C. & J. Ducander
Herrat rakennusmestaritOhoi!!
Kaikki puuaine sekä sisäpuolelta kuin myöskin aitaus sirkuksen ulkopuolelta myydään lauvantaina 3 p. lokakuuta kello 1–2 Sirkuksessa ja puuaineita voipi joka päivä nähdä klo 2–3.
Sirkus C. & J. Ducander.
Tämä ilmoitus oli tamperelaisessa Aamulehdessä 29.9.1896. Ensimmäinen suomalainen sirkus, Sirkus C. & J. Ducander oli sijoittunut Hevostorille eli nykyisen Pyynikintorin paikkeille. He liikkuivat junalla, joten kaikki ylimääräinen tavara myytiin pois ennen Vaasaan ja Helsinkiin siirtymistä. Iso kahden tuhannen hengen teltta, monikymmenpäinen henkilökunta ja sama määrä hevosia vaativat valtavat tilat kuljetuksessa. Helsingissä esiintymispaikkana tuli olemaan Siltasaaren maneesi. Teltta kuitenkin pystytettiin Siltasaareenkin, mutta se tuli ratsastajien ja polkupyöräilijöitten käyttöön, jotka joutuivat luopumaan maneesista sirkuksen vuoksi. Pyöräilijöille asennettiin parina päivänä viikossa oma lattia telttaan.
Sirkus Ducander lähti valloittamaan maailmaa 6.2.1897. Ensimmäinen etappi oli Tallinna. Siitä siirryttiin kauemmas Eurooppaan. Carl Ducander palasi Helsingin Siltasaareen loppuvuodesta 1897. John Ducander jäi sille tielleen eikä palannut koskaan Suomeen takaisin. Hän jatkoi yksin sirkuksen kanssa. Sirkus Ducander päättyi konkurssiin Kööpenhaminassa 6.8.1899.
.
Friday, 16 June 2017
2017 Mario Berousek
Sirkus Finlandialla on ilo esitellä ensimmäistä kertaa Suomessa esiintyvä Mario Berousek (s. 1974), maailman nopein keilajonglööri. Tämä taito on tuonut hänelle kolme Guinnessin maailmanennätystä sekä lukuisia palkintoja sirkusfestivaaleilta. Viimeisimpänä saavutuksena Pronssiklovni-palkinto Monte-Carlon festivaaleilla tänä vuonna.
Tsekkiläinen Mario edustaa Berousekien sirkusdynastiaa jo seitsemännessä polvessa. Hänen isoisänsä johtaa yhä Cirkus Berousekiä. Molemmat vanhemmat ovat jonglöörejä. Hän aloitti harjoittelun 8-vuotiaana ja ensimmäinen esiintyminen oli 9-vuotiaana, jolloin erityislahjakkuudeksi osoittautui jongleerauksessa nopeus. 11-vuotiaana hän pääsi mukaan isänsä jonglööri-ryhmään äidin ja veljen lisäksi. Vuodesta 1995 Mario on esiintynyt yksinään. Avustajana toimii Sharon Berousek.
.
Wednesday, 14 June 2017
1890 Sirkus Robinson
Tämä uutinen kerrottiin Sanomia Turusta -lehdessä 9.9.1890. Aika pitkä juttu, mutta erinomainen kuvaus sen ajan sirkusnäytöksestä. Telttoja eivät kaikki sirkukset käyttäneet. Sen sijaan rakennettiin tilapäinen puurakennus, joka vierailun jälkeen purettiin. Rakennustyöt kestivät kolmatta viikkoa ja kustannukset Turussa nousivat 1 500 markkaan. Sirkustirehtööri Oskar D. Robinson muistetaan toistakymmentä vuotta aiemmin Komaroffskin sirkuksen ratsastavana jonglöörinä. Jutussa ei mainita klovni Max Renardia, herra Aguimoffia eikä voimamies Robertoa.
Viikko, pari takaperin ilmaantui rautatientorille semmoinen kumma rakennus – semmoinen vaan laudoista tehty ja jotenkin mauttoman näköinen, ulkoa ja sisältä yhtä yksinkertainen. Mutta kun tiedettiin että jokin sellainen sirkusrakennus siihen tulee, niin ei tuosta kukaan sen enempää huhuillut, tuumittiin vaan että kun se sirkus nyt sitten jo tulisikin. Ja viime viikolla se päivä valkenikin kun riikalainen höyryalus Move toi Turun rantaan hra Robinsonin koko kaksi- ja nelijalkaisen taiteilijajoukon. Heti seuraavana päivänä aloitti se näytäntönsä ja on niita sittemmin antanut joka päivä, vieläpä viime sunnuntaina kahdestikin. Uteliaita katsojia on runsaanlaisesti näytöksien menoa seurannutkin jotenkin joka kerta.
Emme ota erittäin selvittääksemme näytäntöä sinä tai sinä iltana, puhumme vaan hra Robinsonin sirkusnäyttelystä yleisesti.
Kieltämättä on totta että näistä näytöksistä on paljon sellaista ala-arvoistakin nähtävänä, josta ei suinkaan sietäisi penniäkään maksaa, mutta toiselta puolen on myöskin totta, että enemmän tai vähemmän onnistuneitten taiteen haamujakin täällä nähdään. Teemme lyhyesti selvää näytöksien sisällöstä. Katsomme esiintyviä henkilöitä ensiksi.
Voimaa, notkeutta ja vartalon nuorteutta tapaamme Robinsonin näyttelijöistä. Emme voi muuta kuin ihmetellä ja kummeksiä sitä harvinaisen etevästä määrästä kehittynyttä vartalon notkeutta, jota hra Novello käärmepuvussaan esittää, asettain vartalonsa jos jonkinmoiseen uhkarohkeaan asentoon permannolla.
Mieltymyksellä katselemme myöskin nuoren 13–14 vuotiaan neiti Aleranbrinen notkeita ja samalla voimakkaita vartalon liikkeitä, joita hän vallan mestarillisesti ylhäällä katon rajassaolevissa renkaissa ja tangoissa tekee.
Hyvin kehittynyttä, ehkä suvaitaan sanoa, oikein taiteellista vartalon nuorteutta osoittaa ninikään hra Mar vartalotempuissaan, kun hän permannolta ponnahtaen heittää itsensä ilmassa ympäri ja samalla puettaa vartalonsa pienen renkaan läpitse, tahi kun hän, seisoen pieneen myttyyn puserretun nenäliinan päällä, heittäytyy ilmassa ympäri ja putoo taas suorastaan seisomaan saman pienen mytyn päälle. Samaa saattaa lausua useata muustakin notkeuden ja voiman sankarista, jotka esiintyvät hra Robinsonin näyttämökehällä.
Mutta saakoon sanasen myöskin taideratsastajat. Neiti Ernestine lienee olla tämän sirkuksen uhkarohkein taideratsastaja. Kun hän satulattomalla ratsullaan esiintyy näyttämölle ja alkaa rollinsa, niin tuskin mihinkään kaikista sirkustempuista on katsojan silmä niin jännityksellä kiintynyt kuin hänen hurjaan ratsastukseensa ja niin vaaranalaisiin temppuihin, joita hän ratsastaessaan tekee, ja kaikki suoriutuu kuitenkin niin verrattoman hyvin.
Vielä mainittakoon ratsastajista neidit Rosina ja Henrietta sekä hra Francois, jotka kaikki, hevosten ollen täydessä juoksuliikkeessä, tekevät seisovassa asennossa hevosen selässä jos jonkinlaisia temppuja, useat hyvinkin vaikeita.
Ilveilijät, joiden kujeet eivät useinkaan juuri ole sitä eikä tätä, ovat nekin tavallansa paikallaan nauruhermojen kiihoittajina ja vaihtelevaisuuden vuoksi. Herrojen Francoisin ja Fernandon soittoilveilya katsoo kuitenkin mielellään.
Useita kansallistansseja, joita nuoret lapset esittävät, on hupaista katsella.
Neiti Henriette, joka kulkee jaloillaan kiertäen palloa ylös ja alaspäin vinosuorassa asennossa olevalla laudalla, vetää hyvin yleisön tarkkuuden ja huomion puoleensa, samoin kuin hän samalla pallolla seisoen tekee kaikenlaisia temppuja, heittäen ylös ja taas ottaen kiinni vuoroon kolmea palloa, kolmea veistä ja kolmea tulisoihtua.
Lopuksi mainitsemme eläimistä. Sirkukseen kuuluu koko joukko komeita hevosia, joista useat ovat hyvinkin "konstinsa oppinaita". Erittäin mainittakoon muuan arabialainen orhi "Demitrius", joka hra Robinsonin komennolla tekee monenmoisia temppuja, hakee kätketyn nenäliinan, kiertää ympäri takajaloillaan, laskeutuu polvillensa kun esiintyy näyttämölle ja samoin kun lähtee näyttämöltä, sillä tavalla kumartaa eläin kiitollista katsojajoukkoa, joka hänen kunniakseen taputtaa käsiänsä. Ratsu "Serf" hän on suuri urheilija, hyppelee ylänteiden ylitse, vanteiden ja monenlaisten muiden esteiden läpitse, tehden samalla muitakin taidetemppuja.
Muutamia koiria kuuluu myöskin sirkukseen. Hyvin esittävät nekin rollinsa ja hauskaa on katsella niiden aimo rohkeita hyppäyksiä. Ja lopuksi tulee sitten tuommoinen keskikokonen sika, jotenkin kaunis poika, ja käy etujalat polvistuneina näyttämökehän ympäri, kumartaa työnsä toimitettua polvillaan myöskin yleisöä sekä tekee muitakin temppuja.
Sirkukseen kuuluu oma soittokunta, joka joten kuten suorittaa osansa ohjelmassa.
Tänään illalla 1/2 8 on taas näytäntö suurenmoisella sisällöllä; katsokaa ilmoitusta etusivulla.
Viikko, pari takaperin ilmaantui rautatientorille semmoinen kumma rakennus – semmoinen vaan laudoista tehty ja jotenkin mauttoman näköinen, ulkoa ja sisältä yhtä yksinkertainen. Mutta kun tiedettiin että jokin sellainen sirkusrakennus siihen tulee, niin ei tuosta kukaan sen enempää huhuillut, tuumittiin vaan että kun se sirkus nyt sitten jo tulisikin. Ja viime viikolla se päivä valkenikin kun riikalainen höyryalus Move toi Turun rantaan hra Robinsonin koko kaksi- ja nelijalkaisen taiteilijajoukon. Heti seuraavana päivänä aloitti se näytäntönsä ja on niita sittemmin antanut joka päivä, vieläpä viime sunnuntaina kahdestikin. Uteliaita katsojia on runsaanlaisesti näytöksien menoa seurannutkin jotenkin joka kerta.
Emme ota erittäin selvittääksemme näytäntöä sinä tai sinä iltana, puhumme vaan hra Robinsonin sirkusnäyttelystä yleisesti.
Kieltämättä on totta että näistä näytöksistä on paljon sellaista ala-arvoistakin nähtävänä, josta ei suinkaan sietäisi penniäkään maksaa, mutta toiselta puolen on myöskin totta, että enemmän tai vähemmän onnistuneitten taiteen haamujakin täällä nähdään. Teemme lyhyesti selvää näytöksien sisällöstä. Katsomme esiintyviä henkilöitä ensiksi.
Voimaa, notkeutta ja vartalon nuorteutta tapaamme Robinsonin näyttelijöistä. Emme voi muuta kuin ihmetellä ja kummeksiä sitä harvinaisen etevästä määrästä kehittynyttä vartalon notkeutta, jota hra Novello käärmepuvussaan esittää, asettain vartalonsa jos jonkinmoiseen uhkarohkeaan asentoon permannolla.
Mieltymyksellä katselemme myöskin nuoren 13–14 vuotiaan neiti Aleranbrinen notkeita ja samalla voimakkaita vartalon liikkeitä, joita hän vallan mestarillisesti ylhäällä katon rajassaolevissa renkaissa ja tangoissa tekee.
Hyvin kehittynyttä, ehkä suvaitaan sanoa, oikein taiteellista vartalon nuorteutta osoittaa ninikään hra Mar vartalotempuissaan, kun hän permannolta ponnahtaen heittää itsensä ilmassa ympäri ja samalla puettaa vartalonsa pienen renkaan läpitse, tahi kun hän, seisoen pieneen myttyyn puserretun nenäliinan päällä, heittäytyy ilmassa ympäri ja putoo taas suorastaan seisomaan saman pienen mytyn päälle. Samaa saattaa lausua useata muustakin notkeuden ja voiman sankarista, jotka esiintyvät hra Robinsonin näyttämökehällä.
Mutta saakoon sanasen myöskin taideratsastajat. Neiti Ernestine lienee olla tämän sirkuksen uhkarohkein taideratsastaja. Kun hän satulattomalla ratsullaan esiintyy näyttämölle ja alkaa rollinsa, niin tuskin mihinkään kaikista sirkustempuista on katsojan silmä niin jännityksellä kiintynyt kuin hänen hurjaan ratsastukseensa ja niin vaaranalaisiin temppuihin, joita hän ratsastaessaan tekee, ja kaikki suoriutuu kuitenkin niin verrattoman hyvin.
Vielä mainittakoon ratsastajista neidit Rosina ja Henrietta sekä hra Francois, jotka kaikki, hevosten ollen täydessä juoksuliikkeessä, tekevät seisovassa asennossa hevosen selässä jos jonkinlaisia temppuja, useat hyvinkin vaikeita.
Ilveilijät, joiden kujeet eivät useinkaan juuri ole sitä eikä tätä, ovat nekin tavallansa paikallaan nauruhermojen kiihoittajina ja vaihtelevaisuuden vuoksi. Herrojen Francoisin ja Fernandon soittoilveilya katsoo kuitenkin mielellään.
Useita kansallistansseja, joita nuoret lapset esittävät, on hupaista katsella.
Neiti Henriette, joka kulkee jaloillaan kiertäen palloa ylös ja alaspäin vinosuorassa asennossa olevalla laudalla, vetää hyvin yleisön tarkkuuden ja huomion puoleensa, samoin kuin hän samalla pallolla seisoen tekee kaikenlaisia temppuja, heittäen ylös ja taas ottaen kiinni vuoroon kolmea palloa, kolmea veistä ja kolmea tulisoihtua.
Lopuksi mainitsemme eläimistä. Sirkukseen kuuluu koko joukko komeita hevosia, joista useat ovat hyvinkin "konstinsa oppinaita". Erittäin mainittakoon muuan arabialainen orhi "Demitrius", joka hra Robinsonin komennolla tekee monenmoisia temppuja, hakee kätketyn nenäliinan, kiertää ympäri takajaloillaan, laskeutuu polvillensa kun esiintyy näyttämölle ja samoin kun lähtee näyttämöltä, sillä tavalla kumartaa eläin kiitollista katsojajoukkoa, joka hänen kunniakseen taputtaa käsiänsä. Ratsu "Serf" hän on suuri urheilija, hyppelee ylänteiden ylitse, vanteiden ja monenlaisten muiden esteiden läpitse, tehden samalla muitakin taidetemppuja.
Muutamia koiria kuuluu myöskin sirkukseen. Hyvin esittävät nekin rollinsa ja hauskaa on katsella niiden aimo rohkeita hyppäyksiä. Ja lopuksi tulee sitten tuommoinen keskikokonen sika, jotenkin kaunis poika, ja käy etujalat polvistuneina näyttämökehän ympäri, kumartaa työnsä toimitettua polvillaan myöskin yleisöä sekä tekee muitakin temppuja.
Sirkukseen kuuluu oma soittokunta, joka joten kuten suorittaa osansa ohjelmassa.
Tänään illalla 1/2 8 on taas näytäntö suurenmoisella sisällöllä; katsokaa ilmoitusta etusivulla.
Monday, 12 June 2017
2017 The Diorios
Tämä brasilialinen surmanajoryhmä The Diorios sai valtaisan suosion edellisellä vierailullaan Sirkus Finlandiassa. Ryhmän jäsenet Jefferson, Alison, Walinton, Samir ja Mattias ovat jatkaneet numeron kehittämistä, lisäten ajoon vauhtia sekä uusia elementtejä. Surmanajajat ajavat moottoripyörillään pyöreässä neljän tonnin painoisessa rautapallossa, jonka halkaisija on vain neljä metriä. Sirkusyleisö voi seurata ajoa joka puolelta vauhdin yhä kiihtyessä ja ajajien määrän lisääntyessä tässä uhkarohkeassa taidonnäytteessä.
Diorios Entertainment omistaa useita surmanajoryhmiä, jotka esiintyvät sirkuksissa ympäri maailmaa. Lähin ryhmä esiintyy parhaillaan neljällä moottoripyörällä Ruotsin Cirkus Maximumissa. Suomessa surmanajolla on pitkät perinteet aina 20-luvulta alkaen. Tunnetuimpana surmanajajana varmaankin muistetaan Onni Suuronen, joka kiersi ympäri Suomea tynnyrin muotoisella surmanajo-kirnulla vuodesta 1948 alkaen. Onni Suurosella lienee surmanajon maailmanennätys vanhimpana ihmisenä ajetusta surmanajosta 72 vuoden ikäisenä. Suuroset lopettivat surmanajon 1990-luvulla.
Britti Guy Martin omistaa surmanajotynnyrissäajon nopeusennätyksen. Maailmanennätyksen numerot kirjoitetaan lukemin 78,15 mailia tunnissa, mikä vastaa reilua 125 kilometrin tuntinopeutta. Ettei mikään olisi turhan vaatimatonta, myös surmanajotynnyri oli kuulemma maailman suurin. Ennätys tehtiin Channel 4:n tv-lähetyksessä. Nykyään aktiivisia surmanajoryhmiä toimii Suomessa vain yksi. Cageriders on Sasja Laajoen ja Pasi "Hepe" Heikkilän muodostama stunt-ryhmä ja heillä on käytössään liikuteltava surmanajopallo, jonka halkaisija on kuusi metriä ja painoa kolme tonnia. Kaksikko on ajanut vuodesta 2011 lähtien.
.
Labels:
2017,
Alison,
Cageriders,
Cirkus Maximum,
Diorios,
Diorios Entertainment,
Jefferson,
Mattias,
moottoripyörä,
Onni Suuronen,
Pasi Heikkilä,
Samir,
Sasja Laajoki,
Sirkus Finlandia,
surmanajopallo,
Walinton
Saturday, 10 June 2017
1907 Nouveau Cirque
Nimestään huolimatta nyt ei ole kyse "uuden sirkuksen" esityksestä. Nimeä Nouveau Cirque käytti useampikin sirkus 1900-luvun alussa. Tämä ilmoitus oli Työmies-lehdessä 23.9.1907. Johtajaksi on merkitty Harry Althoff (1868–1930). Samana vuonna eräässä toisessa lehdessä mainittiin William Judgen kesyt merileijonat Siltasaaren maneesissa. Olisiko hänen vaimonsa etunimi Juliette? Eli Harry Althoffin sirkus esiintyi Helsingissa Siltasaaren kiinteässä maneesirakennuksessa? Esityspaikkaa ei mainita ilmoituksessa. Maneesin johtaja Carl Ducander käytti myös omissa näytöksissään nimeä Nouveau Cirque.
Sirkussuku Althoff on yksi maailman vanhimmista ja tunnetuimmista sirkusdynastioista. Esiintyjiä, näyttelijöitä, akrobaatteja ja eläintenkouluttajia suvussa löytyy todistettavasti 1660-luvulta lähtien. Alkuaan nimi on ollut Aldenhoven, mutta ainakin 1770 lähtien se oli muuttunut Althoffiksi. Yksi suvun haara ulottuu Suomeen asti. Sirkustaiteilija Edith Kleinbarthin (s. 1931) äiti Elise (1897–1958) oli omaa sukua Althoff. Perhe saapui Suomeen 1950 ja tänne jäivät. Edith kertoo kirjassaan Ballerina hevosen selässä, että 1967 Suomessa poikkesivat Leny Althoff ja Hans Kossmayer eläinnäyttelynsä ja kahden pienen sirkusteltan kera. Mukana oli myös Lenyn serkku Ady Althoff vaimonsa Johannan ja lastensa Adolfin ja Sylvian kanssa.
Labels:
1907,
Adolf,
Ady Althoff,
Aldenhoven,
Carl Ducander,
Edith Kleinbarth,
Elise Althoff,
Hans Kossmayer,
Harry Althoff,
Johanna,
Juliette,
Leny Althoff,
Nouveau Cirque,
Siltasaaren maneesi,
Sylvia,
William Judgen
Thursday, 8 June 2017
2017 Puje Girls
Mongolialaiset contortionistit Nomin, Munkuu ja Choinkhor hämmästyttävät notkeudellaan Sirkus Finlandian yleisöä. Nämä Itä-Aasiasta saapuvat taiteilijat pystyvät kääntämään vartalonsa mahdottomiin asentoihin. Numero on kaunista katseltavaa, Vuosia yhdessä työskennelleet akrobaatit tekevät esityksensä synkronoidusti. Tämä vaatii esiintyjiltä äärimmäistä tarkkuutta ja ajoitusta. Sulavaliikkeisten, notkeiden Puje Girls -tyttöjen esitys kauniin mongolialaisen musiikin tahdissa on ainutlaatuinen elämys. Tytöt ovat myös osa Puje Tsesendagvan kouluttamaa ryhmää Puje Troupe. Tytöt esiintyvät siis kaksi kertaa joka näytöksessä.
.
Tuesday, 6 June 2017
Dreamy Travel • Kiinalaista akrobatiaa • Chinese acrobatics
Kesäkuun lopussa Helsingin Musiikkitalossa voi herkutella kiinalaisella akrobatialla. Tämä taiteenlaji kuuluu vahvasti Kiinan kulttuuriperintöön. Dreamy Travel -tarinan juuret ovat kiinalaisessa kirjallisuudessa. Lavalla yhdistyvät kiinalainen ja länsimainen akrobatiataide. Hunanin maakunnan akrobatiateatteri (Hunan Provincial Acrobatics Art Theater) on kotimaassaan palkittu ryhmä ja kiertänyt ympäri maailmaa. Ryhmän 116 taiteilijasta Helsinkiin saapuu noin 40. Näytökset ovat 29.–30.6.2017 ja lippujen hinnat ovat harvinaisen kohtuulliset 10–25 €.
Akrobatiaesitysten lisäksi Musiikkitalossa voi tutustua taide- ja kulttuurinäyttelyyn, joka esittelee teeseremoniaa, kalligrafiaa ja alueen alkuperäistaidetta. Näyttelyyn Musiikkitalon lämpiöissä on vapaa pääsy ja se on avoinna 29.6.–3.7.
.
Sunday, 4 June 2017
2017 Michelle Musser
Yhdysvalloista saapuu jälleen Sirkus Finlandiaan suosikki-klovnini Michelle Musser, 32. Nuorena college-opiskelijana hän rakastui sirkuksen maailmaan, lopulta jättäen opiskelun ja ryhtyi klovniksi. Michelle kiersi jo 21-vuotiaana ympäri Yhdysvaltoja klovnina. Oppia tuli tunnettujen sirkusten kuten Ringling Brothersin maneesilta. Parin vuoden kuluttua hän jatkoi opintoja San Franciscon Clown-konservatoriossa, josta Michelle valmistui 2009. Sirkus Finlandia toi Michellen ensimmäistä kertaa Eurooppaan.
"Opiskelin yliopistossa, mutta olin tyytymätön elämääni. Eräänä päivänä asuinkaupunkiini Chicagoon saapui sirkus. Kaipasin jotain hauskaa, joten soitin sirkuksen johtajalle ja kysyin, pääsisinkö pelleksi." Sirkuksen johtaja haukkui Musserin puhelimessa. "Luuletko olevasi hauska?" hän kysyi. Vaikka Musser tiesi, ettei osannut paljoakaan saati että olisi ollut erityisen hauska, hän halusi sirkukseen. Hän tahtoi tehdä työtä, jossa voisi antaa jotain myös muille. Sirkuksen johtaja antoi periksi ja päästi Musserin näyttämään taitojaan. Musser osallistui ensin yhteen koe-esiintymiseen ja tämän jälkeen vielä kahteen muuhun. Kolmannen jälkeen tärppäsi. "Kaikkien yllätykseksi sain kutsun pakata tavarani ja lähteä kolmen päivän päästä sirkuksen mukaan kiertämään Amerikkaa." Yliopisto-opinnot jäivät, elämä pellenä alkoi.
Lähde: Yhteishyvä 25.1.2016
Musserin paneutuminen työhönsä on tuottanut tulosta, ja hän on edennyt urallaan pitkälle. Hän on ehkä Euroopan ainoa yksinään esiintyvä naisklovni. Edelliseen Suomen vierailuun verrattuna kaikki numerot ovat uusia. Niiden joukossa on yksi Michellen tyylistä poikkeava numero, josta en kerro enempää. Olkoon se iloinen yllätys teille.
Michellen numerot hohtavat lämpöä ja niissä on havaittavissa voimakas henkilökohtainen kontakti yleisöön. Se sama fiilinki jatkuu usein vielä näytösten jälkeenkin, kun hän teltan ulkopuolella hyvästelee fanejaan. Tämä tapa olisi tervetullut muillekin artisteille. Siitä jää hyvä mieli eikä vaadi artistilta paljoakaan. Michelle on ottanut tehtäväkseen myös lämmitellä yleisöä ennen varsinaista näytöstä.
.
Friday, 2 June 2017
1920 Seurue Manes • Troupe Manes
Paini ja voimistelu olivat suosittuja sirkusten ja iltamien esityslajeja 1900-luvun alun vuosikymmeninä. Tämä ilmoitus houkutteli yleisöä Kansan Sana -lehdessä tammikuun lopussa 1920. Ei siinä tarvittu kuin muutama hyvin valittu sana ja tupa oli täynnä. Mutta tietääkö joku jotain tästä Seurue Manes'sta?
.
.
Subscribe to:
Posts (Atom)