Vuonna 1951 Suomea kiersi Sirkus Hungaria ja Cirkus 4000. Liikkeelle lähdettiin Erkki Parkkosen johdolla, sitten tehtiin konkurssi. Nimi vaihdettiin ja kiertuetta jatkettiin unkarilaisten Kleinbarth'n ja Pap'n perheiden nimissä. Kumpaa nimeä käytettiin ensin?
Kiertävän sirkuksen näkyvimpia ja tehokkaimpia mainoksia ovat teltta ja autot. Lehtiilmoituksissa ja julisteissa käytetyistä ylimakeista adjektiiveista ei ole mitään hyötyä, jos esiintymispaikalle tultaessa törmää ruosteen peittämään kuorma-autoon tai repaleiseen telttaan. Mieleen syntyy kuva, että ohjelmakin on varmaan samaa tasoa. Tässä esimerkkejä suomalaisten sirkusten ajokalustosta ennen ja nyt aakkosjärjestyksessä:
Risto ja Astrid Asplund omistivat Sirkus Al Bondos'n vuosina 2004–2007.
Sirkus Apollo oli yksi Sven Berglundin sirkuksista
Vuonna 2000 aloittanut Sirkus Caliba on vaihtanut tyyliään useasti. Alinna kuva viime vuodelta.
Värit ja tyyli ovat muuttuneet aloitusvuoden 1976 jälkeen Sirkus Finlandialla. Uusin kuva alhaalla.
Sirkus Finnstar'n omisti Sven Berglund.
Sirkus Florentinon omisti bulgarialaissyntyinen Florentin Tzvetkov. Yläkuvassa auto vuonna 2007 ja alakuvassa 2016.
Auton ovessa Sirkus Fun-Fun'n logo 1993–4.
Sirkus Kaleva oli Finlandian pikkuveli 1982–1984 .
Circus Piccolo oli Finlandian pikkuveli noin 1988–1992.
Kleinbarthin perheen Zoo Sirkus Sandor 1953–1965.
Ennen vanhaan tiet olivat vähän heikommassa kunnossa kuin tänään. Sirkus Sariolan auto ojassa 1953. Autonkuljettaja Orava harmittelee. Kuljettajan ovessa on logo ja pyöreä valkoinen liikemerkki. Siinä oleva ratsastaja siluetti näyttää ihan Emil Cedercreutzin tekemältä?
Sirkus Tähden auto viime vuonna.
Kommentit:
.
No comments:
Post a Comment