Friday 20 September 2019

Sorin Sirkus • graffitit • graffiti

Kuva vuodelta 2001 Winterin mutkasta, Tampereen Epilästä. 
Edellisvuonna Sorin Sirkus muutti tähän Uuden Kivipainon tehdasrakennukseen. 
Komea graffiti koristaa koko talon seinää.

Sori vaan, mutta vanha mies ei oikein pysy perässä näissä nuorison seinämaalausten muotivirtauksissa. Pidän kuitenkin hyvin tehdyistä maalauksista ja inhoan tussikynällä raapustettuja nimikirjoituksia talojen seinissä. Ensimmäisiä kutsun graffiteiksi ja jälkimmäisiä tageiksi. Tässä pari esimerkkiä hyvistä graffiteista tamperelaisen Sorin Sirkuksen rakennusten seinissä. Molemmat ovat luvalla tehtyjä ja sopivat hyvin nuorisosirkukselle. Vanhemmassa kuvassa näkyy sanat Sorin Sirkus. Uudemmasta ei silmäni hahmota tekstiä, mutta graffiti voi olla myös kuva.

Sorin Sirkus muutti Ahlmannintielle Nekalaan vuonna 2006. Pääsisäänkäyntiä 
vanhalla lastaussillalla koristaa iloisen värikäs graffiti.  Kuva on vuodelta 2015.

Graffiti on rakennuksen seinään tai muuhun seinään tehty teksti tai kuva. Graffiti on nuorison aloittama ja ylläpitämä urbaani taideliike, jonka aiheena on useimmiten nimikirjoitus. Nykymuodossaan graffiti syntyi 1970-luvun alussa Yhdysvalloissa. Eurooppaan se levisi 1980-luvulla. Graffitien ja tägien tekeminen ilman lupaa on laitonta useimmissa maissa, myös Suomessa.

Sorin Sirkuksen ensimmäiset treenit pidettiin 25.10.1985 Sorin nuorisotalolla 
Tampereen Ratinassa. Seinät olivat vielä puhtaat ainakin tässä kuvassa vuodelta 2011. 


Summary:

I'm sorry, but the old man doesn't really follow these fashion trends in youth wall paintings. However, I like well done paintings and I hate ink pen scrubs on house walls. I call the former graffiti and the latter tag. Here are some examples of good graffiti on the walls of the Sorin Sirkus buildings in Tampere. Both are made with permission and are well suited for a youth circus. Graffiti is mostly writing. The older picture shows the writing Sorin Sirkus. The newer one does not see text in my eyes, but graffiti can also be an image.

.

No comments: