Tuesday, 2 June 2015
Tunnukset – Symbols 1 (2)
Minkä tahansa yrityksen markkinointia helpottaa, jos sillä on huomiota herättävä tunnus ja logo. Liikemerkki eli tunnus on piirros, kuva, merkki tai kuvio. Logolla tarkoitetaan miten ja millä kirjaintyypillä yrityksen nimi kirjoitetaan. Käytännön puhekielessä nämä kaksi sekoitetaan usein toisiinsa. Molemmilla pyritään siihen, että kun ihminen havaitsee tunnuksen tai logon, hän heti tiedostaa mistä yrityksestä tai tuotteesta on kyse. Yrityksen täytyy siis ahkerasti julkaista sekä tunnustaan että logoaan eri medioissa, jotta ihmisten mieleen jäisi tuo muistikuva. Ja niitä ei saa muuttaa, jos haluaa niiden tehon säilyvän.
Kokeillaanpa kuinka hyvin toisistaan erottuvat Suomessa liikkuvat sirkukset. Miettikääpä mikä näistä tunnuksista kuuluu kellekin sirkukselle! Logot on jätetty pois kuvista. Kerron vastaukset huomenna.
Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko se klovni nyt sitten ainoa asia, jota voi käyttää sirkuksen tunnuksena? Ja miksi noin paljon noita amerikkalaisen Lou Jacobsin kopioita? Eihän niitä ole meidän sirkuksissakaan. Mahtaako muitakaan tyyppejä olla kyseisissä sirkuksissa?
Kommentit:
En ole yhtään varma, mutta yksi selitys Lou Jacobsin kopioiden runsauteen voi olla, että Italiassa on tietääkseni iso ja halpa sirkusjulisteita painava ja myyvä firma. Katalogeista voi tilata mieleisensä sirkusmainosnipun. Kai tämä on yleisestikin tiedossa, mutta kerroin nyt vaan...
Timo Kanerva
Jäi sanomatta yksi tärkeä asia tuosta italialaisesta sirkusreklaamifirmasta. Reklaameissa on vapaa käyttöoikeus, eli lisenssit kunnossa.
Timo Kanerva
.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment