Saturday 27 April 2019

1903 • Automobiili-hulluutta • Car madness


Luultavasti 4.8.1903 ilmestyneen Turun Lehden mukana ilmstyi myös Suomi, Kuvalehti Kansalle, jossa kerrottiin tästä automobiili-hulluudesta. Tuo julkaisupäivä on epäselvä, mutta luulisin sen olevan ainakin aika lähellä, ihan 1900-luvun alussa. Suomi, Kuvalehti Kansalle ilmestyi kerran kuukaudessa ja se jaettiin maksutta kaikille Turun Lehden tilaajille. Turun Lehti ilmestyi kolmesti viikossa ja sen hinta Turussa oli vuonna 1909 ainoastaan 3 markkaa wuodelta.

"Automobiili rengasradalla
Wiime numerossakerroimme muutaman sanan "automobiili-hulluudesta", johon myös yksi kuva liittyi. Tässä numerossa tulee wielä lisäksi yksi automobiilihulluuteen kuuluva kuva. Se kuva on nähtäwänä tällä siwulla 109.
Schumannin sirkuksessa Berliinissä on wiime aikoina herättänyt suurta huomiota eräs nainen, joka kutsuu itseään nimeltä Miss Alix, ja joka sirkuksen automobiililla ajaa. Hän laskee pystyyn asetetun renkaan muotoisen radan ympäri melkein pystysuoraa, 7 metriä korkeaa luikurataa alas moottoriwaunulla. Radasta näkyy osa yllämainitussa kuwassamme. Miss Alix tulee wasemmalta päin alas, kulkee sitten ylöspäin, kuten kuvasta näkyy, siksi kunnes saawuttaa radan korkeimman kohdan ollen silloin alaspäin. Waunu kulkee siitä alaspäin radan alimpaan kohtaan, josta rata wihdoin taas nousee oikealle päin. Tämä urheilu näyttää kyllä katsojista sangen uhkarohkealta, mutta niin warsin waarallinen se ei kuitenkaan ole, jos wain kaikki käy säännöllisesti. Se woima, joka estää automobiiliä putoamasta alas, waikka se onkin alaspäin radalla, johtuu waunun kovasta wauhdista; se on n.k. keskipakois- eli sentrifugaaliwoima, joka painaa automobiilia rataa wastaan, niin kowalla woimalla, että se ei putoo alaspäin pyöräellessä. Tämä woima on sitä suurempi kuta kowemmalla wauhdilla automobiili kulkee. Jos siis wain automobiili kulkee tarpeellisella nopeudella, ja tietysti sen ohessa rata on niin wahwa ettei se petä, niin waaraa ei oikeastaan ole olemassa. Mutta jos automobiilin nopeus hiljenisi, tai se suorastaan pysähtyisi waunun ylhäällä ollessa, sentrifugaaliwoima olisi liian heikko pitääkseen ajopeliä radalla."


Muuten – Sirkus Schumann vieraili myös Suomessa ainakin vuosina 1883 ja 1886–1887. Ilman noita automobiilejä. Helsingissä Rautatientorilla/Hietalahdentorilla heitä varten rakennettiin tilapäinen sirkusrakennus. Sirkuksen omistivat Gotthold ja Albert Schumann.


.

No comments: