Monacon 7. sirkusfestivaaleilla joulukuussa 1980 esitykset tapahtuivat teltassa. Sisäänkäynnin oikealle puolelle oli ajettu generaattorivaunu (Electric Plant) kaiken kansan ihmeteltäväksi.
Kumpi se nyt on: generaattori vai aggregaatti? Se vehje jolla tehdään sähköä siellä mihin ei johda ainoaakaan sähkölinjaa. Yksi puhuu yhdestä ja toinen toisesta, mutta tarkoittavat samaa vempainta. Jokaisella sirkuksella on sellainen - isompi tai pienempi. Aggregaatti eli polttomoottori-generaattori tai sähkövoimakone on laitteisto, joka tuottaa sähköä esimerkiksi bensiini- tai dieselmoottorin voimalla. Se voi käydä myös vesiturbiinilla tai höyryllä.
Italialainen Circo Citta’ di Roma vieraili Suomessa 1977. Mainosmielessä sisäänkäynnin viereen ajettiin generaattori-vaunu, jossa oli lasi-ikkunat. Katolla luki Centrale Elettrica.
Circus Piccolon agregaattiauto vuonna 1990 oli nimeltään Prinsessa.
Isoilla sirkuksilla sähköntarve on niin suuri, että monilla paikoilla ei ole edes mahdollista saada heidän tarvitsemaansa määrää energiaa tolpista. Lisäksi tilattu sähkö on aika kallista. Energia itse ei juurikaan maksa mitään mutta liitos-, purku- ja mittarointityöt ovat arvokkaita puhumattakaan energian siirtomaksuista. Jos paikkakunnalla viivytään pitempään, voidaan sähkö ostaa myös sähkölaitoksilta, mutta valtaosa kiertueesta kuljetaan vain omien aggregaattien varassa.
Sirkus Finlandian sähkökeskus Vaasassa 10.8.2010.
Esimerkiksi Sirkus Finlandialla on käytössään kaksi aggregaattia, joista toinen pyörii koko ajan tuottaen ns. taloussähköä vaunuihin ja kioskeihin ym., toisella ajetaan vain näytökset myös silloinkin kun leirissä on valtion virtaa. Näin turvataan sähkön riittävyys varmasti näytöksen läpiviemiseen. Aggregaateissa on isot polttoainetankit ja tankillisella kone pyörii kylmillä ilmoilla noin kaksi vuorokautta ja kesäaikaan kun vaunuissa ei ole lämmityksiä tankillinen voi kestää jopa viikon.
Sirkus Florentinon generaattoriauto ei turhia koristeita tarvinnut vuonna 2013.
Kommentit:
Esim. Tivoli Sariola tekee kaiken sähkönsä Tuurin takapihan leiriä lukuunottmatta itse. Sinä kesänä ku Kaitsun apupoikana pillareita huolsin, oli ajossa 150kVA yökone ja 300 tai 800kVA aukiolokone. Kylmillä keleillä keväisin ja syksyisin, polttoainetta paloi 800-1000L/vrk, josta vaihtelevasti 40-60% oli aukiolossa kulunutta
-Opa
.
Esim. Tivoli Sariola tekee kaiken sähkönsä Tuurin takapihan leiriä lukuunottmatta itse. Sinä kesänä ku Kaitsun apupoikana pillareita huolsin, oli ajossa 150kVA yökone ja 300 tai 800kVA aukiolokone. Kylmillä keleillä keväisin ja syksyisin, polttoainetta paloi 800-1000L/vrk, josta vaihtelevasti 40-60% oli aukiolossa kulunutta
ReplyDelete-Opa