Wednesday, 21 March 2018

Mainosklovni • Advertisement clown


Minkähän takia valtaosa maailman sirkuksista käyttää mainoksissaan klovnin kasvoja. Useimmiten sen maski on jonkinlainen versio amerikkalaisen Lou Jacobsin kuuluisasta Aukusti-klovnista. Ilmeisesti monet noista naamoista ovat ilmaista jakotavaraa. Samat kasvot näkyvät monien eri sirkusten mainoksissa. Sitä ei tavalliset sirkuskävijät ehkä huomaakaan. Minä törmään niihin harrastukseni vuoksi jatkuvasti. Näissä kuvissa on muutania esimerkkejä. Veikkaan, että yhdessäkään noista sirkuksista ei ole juuri tuon näköistä klovnia, vaikka sitä mainostetaan.


Sairaalloista klovnipelkoa nimitetään koulrofobiaksi. Vuonna 2014 tehdyssä YouGov-kyselytutkimuksessa todettiin, että 12 prosenttia briteistä kärsi klovnipelosta. Heistä 4 prosentilla pelko oli äärimmäistä. Kannattaako siis käyttää rajuja klovnimaskeja iloisen asian mainostamiseen? Jos aikuiset pelkäävät noin paljon, kuinka paljon lapset? Minä rakastan klovneja yli kaiken, mutta ilman tuollaista vahvaa naamaria. Klovneria on paljon muutakin kuin punainen nenä ja paljon maalipurkkeja.






.

No comments:

Post a Comment

Lähetä kommentti. Tarkistuksen jälkeen se julkaistaan pienellä viiveellä: