Kun lueskelee vanhoja lehtiä, huomaa kyllä selvästi, että Sariolat hoitivat tiedottamisen ja mainonnan hyvin. Tässä yksi esimerkki Sirkus Sariolan saapumisesta Tampereelle 1951. Ylläoleva artikkeli oli Aamulehdessä ennen kaupunkiin saapumista 21.5.1950. Todennäköisesti kyseessä on ollut lehdelle lähetetty puffi, jota toimittaja sitten on lyhennellyt tarpeen mukaan.
23.5. oli ensi-ilta ja silloin tietysti oli ilmoitus lehdessä. Normaalinäytösten lisäksi annettiin lasten- ja koululaisten näytöksiä. Eläintalleilla käynneistä veloitettiin myös pääsymaksu.
Seuraavana päivänä pistettiinkin eloa Tampereen katukuvaan, kun sirkusparaati lähti liikkeelle. Yhtenä vetonaulana tietysti ihan elävä norsu. Enpä usko, että tuosta kierroksesta selvittiin tunnissa. Aluksi ylitettiin rautatie Sorinsiltaa pitkin ja käännyttiin nykyiselle Yliopistonkadulle. Tammelassa käännyttiin Tuomiokirkolle ja siitä Satakunnankadulle. Siihen aikaan vielä Mariankatua pitkin päästiin nykyiselle Pirkankadulle, josta lähdettiin paluumatkalle. Sen kierroksen jälkeen ainakin kaikki lapset tiesivät sirkuksen tulleen kaupunkiin. Ja sehän oli tarkoituskin.
Entä muut tavat mainostaa? Julisteita ja tienvarsimainoksia käytettiin silloinkin, mutta kuinka paljon? Joku osaa varmaan kertoa. Oliko muita konsteja mainostaa? Printtimainonta taisi olla ainoa tapa? Entäs kovaäänisten käyttö?
No comments:
Post a Comment
Lähetä kommentti. Tarkistuksen jälkeen se julkaistaan pienellä viiveellä: