Wednesday, 10 January 2018

Vuoden logo ja merkki • Logo and sign of the year


Klassisen sirkuksen 250. juhlavuosi näkyy varmasti monessa eri muodossa niin mainonnassa kuin tiedottamisessakin. Erilaiset tunnusmerkit ja logot ovat merkittävä osa tätä markkinointiviestintää. Ensimmäisinä omat viralliset juhlamerkkinsä esittelivät alan suurimmat yhteenlittymät: Euroopan Sirkusyhdistys (European Circus Assocciation ECA) ja Maailman Sirkusliitto (Fédération Mondiale du Cirque FMC). Tuossa ylhäällä näkyy ECA:n teettämä tunnus, jolle veikkaan eniten näkyvyyttä. Merkin on suunnitellut unkarilainen Magyar Cirkusz és Varieté (MaCiVa) eli  sama firma, joka parhaillaan pyörittää Budapestin Sirkusfestivaalia ensi sunnuntaihin asti. ECA:n jäsensirkukset saavat liittää tuohon merkkiin omat logonsa, kuten Sirkus Finlandia.


Toinen virallinen merkki on yllä näkyvä Maailman Sirkusliiton julkaisema. "Circus 250®" -logo on saatavana 8 kielellä ja 4 värivaihtoehtona. Tällaisen tunnuksen löytämiseksi järjestettiin viime elokuussa kansainvälinen kilpailu. Ehdotuksia tuli kaikkiaan 123 kpl eri puolilta maailmaa. Kolmen intensiivisen valintakierroksen jälkeen voittajan valitsi 977 äänestävää jäsentä sirkusmaailmasta ja sirkusliitosta. Voittaneen logon on suunnitellut Agus Suryanto Indonesiasta. Merkin käyttö on luvan varaista. Kaikki pyynnöt on lähetettävä sähköpostitse osoitteeseen: info@on-stage-events.eu .



Ja kuten arvata saattaa, jokaisella täytyy olla myös oma 250-merkkinsä. Tässä muutama silmiin sattunut. Ja lisää tulee koko ajan. Ratsastusnäytöksen ympärillehän Philip Astley ensimmäisen sirkusnäytöksensä vuonna 1768 rakensi, joten tuo hevosen kuvaaminen tässä yhteydessä on oikeastaan pakollista.


.

No comments:

Post a Comment

Lähetä kommentti: