Sunday 19 October 2014

Sirkus Kaleva 1985–1986


Vuosina 1982–1984 Jernströmin perheellä oli myös Sirkus Kaleva. Sen jälkeen Kalevan toimintaa veti Quaiserin perhe vielä kaksi vuotta. Kun norsut kiellettiin Suomessa 1986 Quaiserit lopettivat siihen. Vielä vuonna 2004 Felix Quaiser ja vaimonsa Margot (os. Weisheit) kävivät esittämässä hevoset Sirkus Finlandiassa. Circus Quaiser toimii edelleen menestyksellä Saksassa suvun nuorempien johdolla. Felix ja Margot viettävät eläkepäiviä.

Noina molempina vuosina Sirkus Kalevan ohjelma vedettiin yksinomaan Quaiserin suvun voimin. Norsun, hevosten ja ponien lisäksi ohjelma sisälsi mm. trapetsin, kireän vaijerin, rola-rolan, klovnit, vertikaaliköyden, akrobatiaa useita numeroita ja Villin Lännen numeron

Felixillä ja Margotilla oli neljä lasta Nicola, Jutta, Thekla ja Andreas. Thekla meni naimisiin suomalaisen akrobaatin Timo Kanervan kanssa. He ovat eronneet. Heillä on kaksi lasta Tomi ja Tea, molemmat sirkustaiteilijoita. Andreas löysi myös suomalaisen puolison, Aila Lehtosaaren Rantsilasta.

Felix Quaiser Sirkus Finlandiassa 2004.
Kommentit:

••••••••••••••••••••••••••••••••••
Timo Kanervan täydennys:
Sirkus Kalevan kiertueet 1985 ja 1986 menivät siten, että minä olin vastuussa sirkuksen kiertueesta ja hallinnosta, Quaiserit olivat vastuussa sirkuslaitoksen toiminnasta paikan päällä. Silloin ulkomaisille sirkuksille tarvittiin suomalainen maahantuoja ja vastuuhenkilö, ja se olin minä. 
••••••••••••••••••••••••••••••••••
Norjassa huhutaan, että ensi vuonna Cirkus Quaiser saattaisi olla siellä liikkeellä Andreaksen johdolla... mutta huhut on huhuja. Cirkus Agoran palaamiseen liittyvä huhu ei sekään toteutunut. 
••••••••••••••••••••••••••••••••••

.

1 comment:

Anonymous said...

Timo Kanervan täydennys:
Sirkus Kalevan kiertueet 1985 ja 1986 menivät siten, että minä olin vastuussa sirkuksen kiertueesta ja hallinnosta, Quaiserit olivat vastuussa sirkuslaitoksen toiminnasta paikan päällä. Silloin ulkomaisille sirkuksille tarvittiin suomalainen maahantuoja ja vastuuhenkilö, ja se olin minä.